Support
Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får kring elbilsaddning. Du hittar även numret till vår felanmälan samt mer information om appen aimo. Välkommen till oss på Aimo Charge!
Vill du göra en felanmälan?
Kontakta vår kundsupport på:
Telefon: 0771-96 90 00
Manualer för våra laddboxar
- Zaptec – Manual till Zaptec Pro
- CTEK – Manualer till CTEK
- Charge Amps – Manualer till Charge Amps produkter
- Garo – Manualer till Garo
Sök stöd från Naturvårdsverket
Appen Aimo

Elbilsladdning ordlista
Volt (V) - Enheten för elektrisk spänning.
Kilowatt (kW) - Enhet för effekt som visar hur snabbt el kan överföras. Ju högre kW, desto snabbare laddas bilen.
Kilowattimme (kWh) - Enhet för energi. Visar hur mycket el som lagras i ett batteri eller hur mycket som har laddats. Ju fler kWh, desto längre kan bilen köras.
Ampere (A) - Enhet för elektrisk ström. Avgör hur mycket el som kan flöda samtidigt. Högre ampere ger möjlighet till snabbare laddning.
AC (Alternating Current, växelström) - Strömmen som finns i vanliga vägguttag. Bilen omvandlar den själv till likström via en inbyggd laddare.
DC (Direct Current, likström) – Den typ av el som lagras i bilens batteri. Snabbladdare levererar likström (DC) direkt till batteriet utan att gå via bilens inbyggda laddare.
Enfas (1-fas) – Ett elsystem med en strömförande ledare. Vanliga vägguttag hemma är oftast 1-fas.
Trefas (3-fas) – Ett elsystem med tre strömförande ledare. Ger möjlighet till högre effekt och snabbare laddning jämfört med enfas.
Mode 1-4 – Fyra säkerhetsnivåer för elbilsladdning:
- Mode 1 – Okontrollerad laddning via vanligt uttag (inte tillåten i många länder).
- Mode 2 – Laddning via uttag med kontrolldosa som övervakar laddningen.
- Mode 3 – Laddning via laddstation med hög säkerhet och styrning (vanligast i våra anläggningar).
- Mode 4 – Snabbladdning med särskild kontakt och avancerad säkerhet.
Laddstation, Laddstolpe, Laddbox – Olika namn på utrustning som laddar bilen.
Destinationsladdning - En term som används för att beskriva laddning som sker på den destination dit du åker med bilen och parkerar under en längre tid. Det kan vara arbetsplatsen, parkeringsgarage, hotell, sjukhus etc. Termen Destinationsladdning avser Normalladdning / AC-laddning.
Ombordladdare - Inne i varje laddbar bil sitter en ombordladdare, denna används vid AC/Normalladdning för att omvandla växelström till likström att lagra i batteriet. Ombordladdaren sätter alltid maxtaket för hur snabb normalladdning en bil kan ta emot.
Räckvidd - Anger hur långt en laddbar bil kommer vid full laddning.
I genomsnitt förbrukar en elbil 2 kWh per mil. Detta varierar såklart beroende på bilstorlek och väderlek. Vid kallare väder förbrukar en elbil mer.
BEV - (Battery Electric Vehicle eller Elbil på svenska.)
En helt eldriven bil som lagrar energi i batteri. Laddas via AC (normalladdning) eller DC (snabbladdning), beroende på modell.
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – En laddhybrid som kan köras på både el och bensin eller diesel. Laddas via normalladdning (AC) och har en kortare räckvidd på el jämfört med en elbil.
RFID (Radio Frequency Identification) – Kort eller bricka som används för att starta, stoppa och betala laddning vid en laddstation.
Snabbladdning - Snabbladdning sker via en DC-laddare som skickar ström direkt till bilens batteri – utan att använda bilens inbyggda laddare. Inom EU är CCS den vanligaste kontakten. Effekten varierar mellan 50–350 kW beroende på bilmodell.
Faktorer som påverkar laddeffekten:
- Batteriets temperatur – kallt = långsammare laddning
- Laddningsnivå – snabbast vid låg nivå, avtar när batteriet fylls
- Bilmodellens tekniska begränsningar
Normalladdning - Normalladdning sker via en laddbox som är monterad vid parkeringsplatsen. Den använder växelström (AC), som omvandlas till likström (DC) av bilens inbyggda ombordladdare för att lagras i batteriet.
Effekten vid normalladdning varierar mellan 3,7 och 22 kW, beroende på bilmodell och laddutrustning. Inom EU är Typ 2 standardkontakten för denna typ av laddning.
Aimo Park erbjuder normalladdning i många av våra parkeringsgarage.
Alla våra laddboxar har Typ 2-kontakt och kan leverera upp till 22 kW, beroende på anläggning och fordon.
Lastbalansering - statisk eller dynamisk
När elbilsladdare installeras behövs ofta lastbalansering, vilket innebär att man styr hur mycket el laddarna får använda – för att inte överbelasta fastighetens elnät.
Statisk lastbalansering
Här fördelas en fast mängd effekt mellan laddarna. Alla laddare vet hur mycket de tillsammans får använda – oavsett hur mycket el som används i resten av fastigheten. Vid hög belastning laddar alla bilar långsammare, men alla får el.
Dynamisk lastbalansering
Här installeras en elmätare som mäter hela fastighetens elförbrukning i realtid. Laddboxarna får sedan automatiskt veta hur mycket el som är tillgänglig för just laddning. Effekten kan då variera under dagen, beroende på annan elförbrukning i fastigheten – men kapaciteten utnyttjas smartare.
Vid längre parkering, som över natten eller under arbetsdagen, hinner bilen ofta laddas fullt även om effekten tillfälligt går ner.
Laddningstider – så räknar du ut dem
För att veta hur lång tid det tar att ladda en elbil behöver du veta:
- Hur stort är bilens batteri? (anges i kWh)
- Med vilken effekt laddas bilen? (anges i kW)
Exempel 1 – Ladda fullt batteri
Du har en elbil med ett batteri på 78 kWh, och laddar med en laddbox som ger 11 kW. Laddningstid = 78 ÷ 11 = ca 7 timmar (från 0 till 100 %).
Exempel 2 – Ladda för en viss sträcka
Du ska köra 20 mil med en bil som förbrukar 2 kWh per mil. Det betyder att du behöver ladda 20 × 2 = 40 kWh. Med en 11 kW laddare tar det: 40 ÷ 11 = ca 3,5 timmar.
Obs: Den faktiska laddningstiden kan variera beroende på bilmodell, temperatur och laddningens startnivå. Laddningen går snabbare i början och saktar ner när batteriet närmar sig fullt.
Laddkontakter – Det finns fem vanliga typer av kontakter för elbilsladdning:
- Typ 1 – Rund kontakt för normalladdning (1-fas). Används främst på äldre asiatiska bilar. Fasas ut.
- Typ 2 – EU-standard för normalladdning (1- och 3-fas). Vanlig på de flesta nya elbilar och laddhybrider.
- CHAdeMO – Japansk standard för snabbladdning (DC). Används främst av asiatiska elbilar.
- CCS – EU-standard för snabbladdning (DC), kombineras med Typ 2. Vanlig på moderna elbilar.
- Schuko – Vanlig jordad hushållskontakt. Används med laddkabel med inbyggd kontrolldosa (Mode 2).
CCS - Combined Charging System - En EU-standard för elbilar som möjliggör både normalladdning (AC) och snabbladdning (DC) via en och samma kontakt.
Kontakten är uppdelad i två delar:
- Övre delen är identisk med Typ 2 och används vid normalladdning (AC).
- Undre delen används vid snabbladdning (DC).
Med CCS kan du alltså använda både vanliga laddboxar och snabbladdare – utan att byta kontakt.